🔹 مجموعه آروین ایزو شما را به ارائه بهترین خدمات ایزو دعوت می نماید.
✅ مختص افرادی که گواهینامه ایزو می خواهند ولی نمی دانند از کجا تهیه کنند.
🔸 کافیست فرم زیر را تکمیل نمایید.

مراحل اخذ ایزو 14001

سازمان شما اگر تصمیم به اخذ ایزو 14001 کرده است باید آشنایی کامل با مراحل انجام این استاندارد داشته باشد. ممکن است در درک این مساله که از کجا باید شروع کنید کمی آشفته و نگران شوید، پس در این جا 13 مرحله از روش انجام دادن استاندارد ایزو 14001 را آورده ایم.

نکته

تمامی این مراحل اخذ ایزو 14001 که در ادامه همین مقاله آمده است، با بهره گیری از روش های استاندارد مربوط به ایزو می باشد و صرفا تجربه شخصی و سازمانی نیست.

اخذ ایزو 14001

5 گام ابتدایی اخذ ایزو 14001

  1. پشتیبانی مدیریت: بدون حمایت و کمک مالی سیستم مدیریت، بدون شک پروژه گرفتن ایزو 14001 با شکست روبه رو می شود. شما باید سیستم مدیریت را قانع کنید که دریافت این استاندارد ایده بسیار خوبی است.
  2. شناسایی الزامات قانونی مربوط به سیستم مدیریت زیست محیطی
  3. تعریف دامنه سیستم مدیریت زیست محیطی: دامنه کاری خود را در قبال اجرای سیاست های سیستم EMS تعیین کنید. این روش باعث صرفه جویی در وقت و هزینه و هم چنین بهینه سازی سیستم می شود.
  4. فرآیندهای سیستم مدیریت زیست محیطی را تعیین کنید: نتایج سازگار در جهت اطمینان از اثرات منفی زیست محیطی و پاسخ گویی در شرایط اضطراری
  5. رویه ها و فرآیندهای EMS را پیاده سازی کنید – غالباً، این فرایندها با فرآیندهایی که قبلاً در سازمان شما در حال انجام است مانند ردیابی زباله از تأسیسات شما مرتبط می شوند. از آنجایی که لازم نیست همه فرآیندها مستند شوند، بنابراین تصمیم گیری برای اینکه از آسیب های زیست محیطی جلوگیری شود، مهم است.

اخذ ایزو 14001

8 گام نهایی گرفتن استاندارد

آموزش و آگاهی را انجام دهید – علاوه بر آموزش برای تغییر در فرایندهایی که درگیر آن هستید، کارمندان باید آموزش ببینند که ISO 14001 چیست و چرا این کار را می کنید. مهم است که همه افراد سازمان شما بدانند که شما با چه کاری انجام می دهید.

یک سازمان صدور گواهینامه را انتخاب کنید – سازمان صدور گواهینامه شرکتی است که در نهایت برای بررسی فرآیندهای EMS شما برای انطباق با الزامات ISO 14001 و همچنین موثر بودن و بهبود سیستم وارد عمل می شود. بهتر است با چندین نهاد صدور گواهینامه مصاحبه کنید تا تصمیم بگیرید که کدام یک برای شرکت شما مناسب است، زیرا این می تواند گام بسیار مهمی در میزان کارآیی اجرای شما باشد.

EMS را کار کنید؛ اندازه گیری و نگهداری سوابق– این زمانی است که شما سوابق مورد نیاز در طول ممیزی را جمع آوری می کنید تا نشان دهید فرایندهای شما مطابق با الزامات تعیین شده برای آنها است. سوابق همچنین نشان می دهد که فرایندها موثر هستند و در صورت لزوم در EMS شما پیشرفت می کنید. سازمان های صدور گواهینامه برای اطمینان از بالغ بودن سیستم برای نشان دادن انطباق، مدت زمان مشخصی را برای این اتفاق مشخص می کنند.

ممیزی های داخلی را انجام دهید– سازمان صدور گواهینامه از شما می خواهد قبل از ورود هر ممیزی برای در هنگام اخذ ایزو 14001، فرآیند را به صورت داخلی بررسی کنید. این به شما فرصتی می دهد تا اطمینان حاصل کنید که فرایندها همان کاری را که شما برنامه ریزی کرده اید انجام می دهند و در غیر این صورت، فرصتی برای رفع هر مشکلی پیدا خواهید کرد.

بازبینی مدیریت را انجام دهید– همانقدر كه پشتیبانی از مدیریت برای اخذ ایزو 14001 مهم است، مشاركت مدیریت در حفظ و نگهداری مداوم EMS نیز مهم است. برای اطمینان از اینکه فرآیندها از منابع کافی برای بهبود یافتن برخوردار هستند، مدیریت باید داده های مشخص شده از فعالیت های EMS را بررسی کند و به آن داده ها واکنش مناسب نشان دهد.

اقدامات اصلاحی را پیاده سازی کنید– برای رفع مشکلات و بهبود سیستم، باید از اقدامات اصلاحی برای یافتن دلیل اصلی هر مشکلی استفاده کنید و برای اصلاح این علت اصلی اقدام کنید. این مشکلات را می توان در طول اندازه گیری ها، ممیزی های داخلی و بررسی مدیریت شناسایی کرد.

ممیزی صدور گواهینامه– مرحله 1- در اینجا سازمان صدور گواهینامه اسناد شما را بررسی می کند تا بررسی کند که روی کاغذ تمام الزامات استاندارد ایزو 14001 را رعایت کرده اید. حسابرسان گزارشی را درج می کنند که در آن موارد شما را رعایت می کنید و در مواردی که مشکلی وجود دارد، توضیح می دهید تا شما بتوانید اقدامات صحیحی را برای حل مشکلات انجام دهید.

ممیزی صدور گواهینامه – مرحله 2– در حین این ممیزی اصلی، ممیزان بدن صدور گواهینامه ممیزی را در محل انجام می دهند و در آنجا سوابق شما را با استفاده از فرآیندهای EMS شما جمع آوری می کنند، از جمله سوابق ممیزی های داخلی، بررسی مدیریت، و اقدامات اصلاحی. پس از این حسابرسی، طی چندین روز، آنها گزارشی با جزئیات یافته های خود و اینکه آیا EMS شما را موثر و مطابق با الزامات ایزو 14001 تشخیص داده اند، ارائه می دهند. همچنین اگر کلیه شرایط را برآورده کنید، حسابرسان برای صدور گواهینامه ایزو اقدام می کنند.

آخرین استاندارد ایزو 14001:

یکی از نقاط قوت سیستم ایزو این است که استانداردها به صورت دوره ای بازنگری و بهبود می یابند. به دنبال چرخه بهبود مستمر که استاندارد محیط زیست به آن نیاز دارد، همانطور که گفته شد، آخرین استاندارد این ایزو مربوط به 5 سال پیش یعنی در سال 2015 تدوین شده است. تغییرات زیادی نسبت به نسخه قبلی، 14001ورژن 2004 دارد. این موارد دامنه الزامات EMS که شامل اسناد بیشتر، مشارکت در رهبری، تعاملات بیشتر با شخص ثالث و … هزینه های صدور گواهی می باشد را به طور قابل توجه ای گسترش داده است.

مزایای اخذ ایزو 14001:

نشان دادن اینكه سازمانها به تأثیرات محیطی خود می اندیشند و سیستمهایی را به كار می گیرند كه نه تنها به نفع محیط زیست باشد، بلكه هزینه ها را كاهش داده و كارآیی سازمان را نیز بهبود می بخشد.

مزایای اخذ ایزو 14001 بسیار زیاد است:

  1. صرفه جویی در هزینه در ضایعات، بازیافت و مصرف
  2. مزیت نسبت به رقبا هنگام مناقصه برای تجارت
  3. مدیریت بهتر خطرات زیست محیطی
  4. انطباق با مقررات زیست محیطی هر کشور
  5. تعهد شما را در زمینه بهبود محیط نشان می دهد
  6. نشان می دهد شما یک سازمان متمرکز آینده مسئولیت پذیر هستید
  7. می تواند هزینه های پوشش بیمه را کاهش دهد
  8. می تواند با آگاهی از اینکه کارمندان در سازمانی سازگار با محیط زیست کار می کنند، میزان مشارکت کارمندان را افزایش دهد.

در این جا تمامی مراحل اخذ ایزو 14001 بیان شد، جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما ارتباط بگیرید.

                                     خانم محمدی مدیر فروش: 09185210731
                                     آقای آروین کریمی پور مدیریت: 09902702205

 

مهندسین مشاورین آروین ایزو

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره و خدمات

🔹 مجموعه آروین ایزو شما را به ارائه بهترین خدمات ایزو دعوت می نماید.
✅ مختص افرادی که گواهینامه ایزو می خواهند ولی نمی دانند از کجا تهیه کنند.
🔸 کافیست فرم زیر را تکمیل نمایید.
جهت خرید و فروش این محصول می توانید با ما در ارتباط باشید:
آروین کریمی پور
راه های ارتباطی با مدیر فروش:
mobile icon شماره موبایل: 09902702205
whatsapp icon پاسخگویی واتساپ: کلیک کنید
mobile icon شماره تماس: 09185210731
whatsapp icon پاسخگویی واتساپ: کلیک کنید
telephone icon تلفن ثابت: 08733289222
email icon ایمیل: info@arviniso.com
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.